jiwa perantau :p

jiwa perantau :p

Monday, February 15, 2010

Gua niah ,Miri




13 feb 2010,dr bintulu ke gua niah...perjalanan kami mengambil masa lebih kurang 3jam menggunakan kereta.Gua Niah terletak dlm bahagian miri.

Gua niah merupakan salah satu gua batu kapur yang terbesar di dunia yang terletak di Taman Negara Niah, sarawak.Ia merupakan salah satu taman negara yang terkecil di sarawak tetapi mempunyai daya tarikan yang istimewa.Ia meliputi kawasan hutan tropika dan bukit batu kapur yang membentuk gua seluas 3,102 hektar.

Gua niah ini terbahagi kepada dua gua: The Great Cave:memiliki ketinggian sekitar 60 meter dan 250 meter lebar..dan gua yang satu lagi dikenali sebagai The Painted Cave(Gua Kain Hitam).

Keindahan gua dapat dihayati dengan susunan tetangga pelantar yang mengikuti struktur muka bumi,ini mewujudkan suasana tenang dan mendebarkan seakan berada di alam purba kala



jarak trek yg kami lalui lbih kurang 8km untuk menerokai Gua Niah.

Pengunjung terdiri daripada warga tempatan dan pelancong asing..

No comments:

Post a Comment